Javascript is required

Rerun verandert de modewereld

Eeke van Velzen en Juliette van der Werf: oprichters van Rerun

In Amerika is het heel normaal, maar in Europa staat het nog in de kinderschoenen: het huren van kleding. Daar gaat verandering in komen als het aan Rerun ligt. De luxe verhuurservice - genomineerd voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2024-2025 – weet consumenten en modemerken voor zich te winnen.

Eeke van Velzen en Juliette van der Werf begonnen als concurrenten, maar zijn nu compagnons. In 2021 starten ze ieder hun eigen kledingverhuurbedrijf. Een jaar later besluiten ze hun krachten te bundelen.

Van der Werf: “Het eerste kopje koffie met Eeke was heel vrijblijvend. We wilden elkaar beter leren kennen en ervaringen uitwisselen. Als snel bleek dat we dezelfde visie hadden op kledingverhuur. We geloven allebei dat verhuur – net als in Amerika – hier heel groot gaat worden. Dit is de toekomst. Niet lang daarna heb ik Eeke een appje gestuurd of ze de mogelijkheid wilde onderzoeken om samen verder te gaan.”

Van Velzen zag de uitnodiging niet aankomen: “Ik was niet op zoek naar een compagnon. Maar het bericht van Juliette zette me direct aan het denken. Juliette en ik komen allebei uit de modewereld. Zij heeft een financiële achtergrond, ik heb verschillende strategische marketingrollen gehad. We vullen elkaar heel goed aan. En samen ondernemen is gewoon veel leuker dan alleen. Vier maanden na het appje van Juliette zaten we bij de notaris.”

Van bruiloft tot boardroom

Rerun is een luxe verhuurservice met merken als Dries van Noten, Dior, Prada en Celine. Je vindt er niet alleen statementjurken voor speciale gelegenheden, maar ook designblazers en broeken. Bijvoorbeeld voor een belangrijke presentatie op kantoor. Klanten kunnen de kleding huren via de website of langskomen in de showroom in Amsterdam.

“Daarom is een showroom waar je de kleding kunt passen cruciaal om het vertrouwen te winnen.”

De volledige collectie is te huur via de website, maar op dit moment komt 80 procent van de omzet uit de showroom. “Huren van designerkleding is vrij nieuw in Nederland, consumenten moeten er echt nog aan wennen”, vertelt Van der Werf. “Daarom is een showroom waar je de kleding kunt passen cruciaal om het vertrouwen te winnen. We merken dat klanten na een tweede of derde keer passen niet meer langskomen, maar direct via onze website huren.”

In de kinderschoenen

Het huren van kleding staat in Nederland dus nog in de kinderschoenen. In tegenstelling tot Amerika. Van Velzen: “In Amerika heb je grote spelers als Rent the Runway. Klanten huren daar maandelijks hun kleding op basis van een abonnement. Ik geloof daar heel erg in, daarom ben ik Rerun ook op abonnementsbasis gestart. Maar ik leerde al snel dat Nederland daar nog niet klaar voor is. Het begint hier met de verhuur van losse stuks. Denk aan een jurk voor een bruiloft of kerstfeest. Daarna huur je een outfit voor een weekend weg met vriendinnen en uiteindelijk wil je er ook een keer geweldig uitzien voor een presentatie op werk. Zo ontdekken consumenten gaandeweg dat er steeds meer momenten zijn waarop het logisch is om te huren.”

“Maar ik leerde al snel dat Nederland daar nog niet klaar voor is. Het begint hier met de verhuur van losse stuks.”

Uiteindelijk wil Rerun weer toe naar een abonnementsmodel, maar eerst moeten consumenten ervaren hoe makkelijk en leuk het is om kleding te huren. Van Velzen: “Wij geloven dat de toekomst van mode circulair is, daarom zijn we Rerun gestart. Maar in onze communicatie ligt de focus niet op duurzaamheid. Mensen huren in de eerste plaats omdat ze er mooi uit willen zien voor minder geld. Wij maken dat leuk, flexibel en makkelijk.”

Overtuigen van traditionele markt

De afgelopen jaren zijn er in Nederland verschillende verhuurinitiatieven gestart en weer gestopt. Wat doet Rerun anders? “De manier waarop we met merken samenwerken”, vertelt Van der Werf. “We zijn ervan overtuigd dat deze beweging vanuit de modemerken zelf moet komen. Daarom steken we veel tijd in het bouwen van partnerships. Merken verhuren hun stukken via ons platform op consignatie basis.”

“De modewereld is lineair en traditioneel. Veel merken staan er huiverig tegenover om hun kleding te verhuren.”

Dat vergt volgens Van Velzen veel overtuigingskracht: “De modewereld is lineair en traditioneel. Veel merken staan er huiverig tegenover om hun kleding te verhuren. Omdat Juliette en ik allebei uit deze sector komen, kennen we de wereld door en door. Dat helpt om aan tafel te komen. Daarnaast steken we veel tijd in de branding van ons platform. Dat wekt vertrouwen. Uiteindelijk is het voor merken een extra geldstroom, een manier om met nieuwe klanten in contact te komen en om stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid.”

Financiering voor volgende stap

De komende jaren wil Rerun opschalen met showrooms in andere steden. Eerst in Nederland, daarna in Europa. Daar willen Van Velzen en Van der Werf nu financiering voor ophalen. “We zijn volledig opgezet zonder externe financiering. Nu zijn we klaar voor de volgende stap”, vertelt Van der Werf. “Daarom zijn we heel blij met de nominatie. Als startende speler is het een eer om op dit podium te staan.”

Hebben van Velzen en van der Werf tot slot een tip voor andere startende ondernemers? “Gewoon gaan en doen. We zijn trots op hoe ver we al gekomen zijn. Als we Rerun vandaag opnieuw zouden beginnen, zouden we veel dingen anders doen. Maar het proces heeft ons wel veel geleerd. Die lessen zijn super waardevol. Als je te lang over elke beslissing nadenkt, begin je nooit.”

Rerun is finalist van Newcomer of the Year 2024-2025 en zij zullen op 6 september aanstaande op het podium van Retailer of the Year 2024 – 2025 strijden om deze prijs. ABN AMRO is reeds 12 jaar lang hoofdsponsor van dit event.

Retailer of the Year-winnaar(s)

Retailer of the Year is een grootschalige consumentenverkiezing waarbij de beste (web)winkel van het jaar wordt gekozen. Op 6 september maakte de jury bekend wie de categoriewinnaars zijn. In november wordt duidelijk wie de 'overall' winnaar is. Ontdek wie de genomineerden zijn en lees inspirerende ondernemersverhalen.

Lees meer ondernemersverhalen

Lees meer verhalen van ondernemers in de retailsector

Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de retailsector en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.

Meer ondernemersverhalen in de retailsector

Lees ook

Begin jouw eigen bedrijf vandaag

Je bent klaar voor de start van jouw eigen bedrijf. Welke stappen moet je zetten om écht – succesvol – te kunnen beginnen? We helpen je graag op weg.

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden