Dat de energieprijzen het laatste jaar flink gestegen zijn, komt niet als een verrassing. Door deze kosten hebben supermarkten, restaurants en salons hun prijzen ook moeten verhogen. Ook verhuurders verhogen de huren door de gestegen energieprijzen. Maar mag dat zomaar?
De vraag of huurverhoging door stijgende energieprijzen terecht is, kan niet simpel met een ja of nee worden beantwoord. Dit ligt namelijk aan het soort huurcontract dat u heeft met uw verhuurder. In de contracten wordt vaak iets genoemd over kale huur en servicekosten. Kale huur is de huur die u betaalt voor alleen de woning. Servicekosten zijn de kosten die u betaalt voor bijvoorbeeld het onderhoud en de schoonmaak van de gemeenschappelijke ruimtes. De kosten voor het gas, water en licht (GWL) vallen hier ook onder. Lees uw contract goed na om te checken of uw huur verhoogd mag worden.
U betaalt een all-in huurprijs, waarbij geen onderscheid gemaakt wordt tussen kale huur en servicekosten.
U betaalt kale huur en daarnaast servicekosten in de vorm van een maandelijks voorschot.
U betaalt kale huur en heeft zelf een energiecontract afgesloten.
Bij deze vorm van huurcontracten is het niet duidelijk welk deel van de totale huurprijs de kale huur is en welk deel de servicekosten zijn. Omdat de kale huur onbekend is, kan niemand beoordelen of de verhoging terecht is. Stijgende energieprijzen zijn daarom geen reden om de huurprijs te verhogen.
Wordt er in uw huurcontract onderscheid gemaakt tussen kale huur en servicekosten in de vorm van een maandelijks voorschot? Dan mogen de servicekosten 1 keer per jaar verhoogd worden. Er zit geen maximum bedrag aan deze verhoging. De verhoging mag alleen plaatsvinden op het moment dat het eindoverzicht van het afgelopen jaar naar u verstuurd is én duidelijk is dat het maandbedrag te laag is. Tussentijds mag een verhuurder niet vragen om verhoging van het voorschot. U mag dit zelf als huurder wel voorstellen.
U bent zelf verantwoordelijk voor uw energiecontract. En dat betekent dat de verhuurder de huur niet mag verhogen met als reden de stijgende energieprijzen. Dit komt eigenlijk ook niet voor, want u betaalt deze verhoging zelf al.
Bij deze vorm van huurcontracten is het niet duidelijk welk deel van de totale huurprijs de kale huur is en welk deel de servicekosten zijn. Omdat de kale huur onbekend is, kan niemand beoordelen of de verhoging terecht is. Stijgende energieprijzen zijn daarom geen reden om de huurprijs te verhogen.
Wordt er in uw huurcontract onderscheid gemaakt tussen kale huur en servicekosten in de vorm van een maandelijks voorschot? Dan mogen de servicekosten 1 keer per jaar verhoogd worden. Er zit geen maximum bedrag aan deze verhoging. De verhoging mag alleen plaatsvinden op het moment dat het eindoverzicht van het afgelopen jaar naar u verstuurd is én duidelijk is dat het maandbedrag te laag is. Tussentijds mag een verhuurder niet vragen om verhoging van het voorschot. U mag dit zelf als huurder wel voorstellen.
U bent zelf verantwoordelijk voor uw energiecontract. En dat betekent dat de verhuurder de huur niet mag verhogen met als reden de stijgende energieprijzen. Dit komt eigenlijk ook niet voor, want u betaalt deze verhoging zelf al.
Met een rechtsbijstandverzekering bent u verzekerd voor juridische hulp bij een geschil. Een geschil kan onverwachts en altijd ontstaan. Zoals een meningsverschil met uw huisbaas, op de werkvloer of in het verkeer. U bent niet verzekerd bij juridische conflicten die zijn ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering.