Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Wat te doen bij een conflict over jouw koophuis?

Tips voor zaken die je zelf kunt regelen

Het kopen van een huis is meestal de grootste aankoop die je in je leven doet. Dan wil je graag dat alles goed geregeld is. En dat er dus snel iets aan een mogelijk conflict gedaan wordt. Fijn dat je dan een ABN AMRO Rechtsbijstandverzekering met de module Consument en Wonen hebt. We vertellen je hier meer over een aantal situaties waarbij je zelf al iets kunt doen.

 

Wat als mijn koophuis verborgen gebreken heeft?

Je hebt net een huis gekocht. Na de verhuizing ontdek je dat er dingen kapot zijn, waarvan je niks wist. De verkoper van het huis kan dan aansprakelijk zijn als:

  • Je de woning niet normaal kunt gebruiken door het gebrek
  • De verkoper wist van het gebrek, maar het niet aan jou heeft gemeld
Als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Als je vooraf veel vragen hebt gesteld, dan is de kans groter dat de verkoper moet betalen voor schade die na de koop is ontdekt.
Ontdek je een gebrek? Meld dit dan binnen 2 maanden in een brief aan de verkoper. De verkoper moet de gelegenheid krijgen binnen een redelijke termijn zelf het herstel uit te laten voeren. Als de verkoper de schade niet op tijd herstelt, kun je een schadevergoeding eisen. Kom je er niet uit met de verkoper? Maak gebruik van je rechtsbijstandverzekering. Samen met je rechtsbijstandverzekeraar bepaal je de vervolgstappen.

Wat als de koper de koopovereenkomst niet nakomt?

Komt de koper van jouw woning de afspraken uit het koopcontract niet na? Wordt bijvoorbeeld de borgsom niet op tijd gestort, of komt de koper van jouw woning niet opdagen bij de notaris? Dan kun je de koper per brief of e-mail in gebreke stellen. Dat betekent dat de koper een laatste kans krijgt om de afspraken alsnog na te komen. Werkt dat niet? Dan kun je eisen dat de koper de overeenkomst nakomt en kun je een boete eisen. Of de koopovereenkomst laten ontbinden en op zoek gaan naar een andere koper.

Wat als ik problemen heb met de aannemer?

Je huis laten verbouwen is spannend. Vervelend als je dan problemen met de aannemer krijgt. Probeer eerst met je aannemer te praten om het probleem op te lossen. Lukt dat niet? Stuur dan een brief naar de aannemer. Hiermee stel je de aannemer in gebreke en eis je dat het gebrek alsnog wordt hersteld binnen een redelijke termijn (bijvoorbeeld 14 dagen). Gebeurt dat niet? Maak dan gebruik van je rechtsbijstandverzekering. Je kunt samen met de jurist van de rechtsbijstandverzekeraar bepalen welke vervolgstappen er mogelijk zijn (zoals mediation, naar een geschillencommissie gaan of een proces opstarten bij de rechter). 

Hoe zit het met bouwvergunningen?

Voor het bouwen of verbouwen van een huis moet je meestal een bouwvergunning aanvragen. Voor een dakkapel, overkapping of kleine verbouwing aan de achterkant van de woning, hek of schutting, zonnepanelen en antennes heb je meestal geen vergunning nodig. Je kunt dit controleren op Omgevingsloket online .

Een bouwvergunning vraag je aan bij het Omgevingsloket of bij het gemeentehuis. Is je bouwvergunning afgewezen of ben je het niet eens met de bouwvergunning die je hebt gekregen? Stuur dan binnen 6 weken een bezwaarschrift. Helpt het bezwaarschrift niet? Dan kun je in beroep gaan bij de bestuursrechter. Maak gebruik van je rechtsbijstandverzekering.

Ben je het niet eens met bouwwerkzaamheden in jouw omgeving? Dan kun je bezwaar indienen tegen de bouwvergunning. Doe dit binnen 6 weken na het verlenen van de bouwvergunning. 

Wil je op de hoogte zijn van nieuwe aanvragen voor vergunningen in jouw omgeving? Op mijnoverheid.nl vind je bekendmakingen van jouw gemeente en andere overheden over zaken die spelen in de buurt van jouw woonadres. Log in met je DigiD en ga naar 'Wonen'.

 

Zo werkt een rechtsbijstandverzekering

Met een rechtsbijstandverzekering ben je verzekerd voor juridische hulp bij een geschil. Een geschil kan onverwachts en altijd ontstaan. Zoals een meningsverschil met je aannemer over de verbouwing van je badkamer of met je buren over de plaats van een gedeelde schutting. Je bent niet verzekerd bij juridische conflicten die zijn ontstaan vóór de ingangsdatum van de verzekering.

Valt je juridische probleem niet onder de dekking van jouw rechtsbijstandverzekering?  Of heb je geen verzekering? Dan kun je bij de juristen van ARAG terecht voor juridische hulp tegen een vaste prijs. Neem hiervoor contact met ARAG op via telefoonnummer 033 - 434 24 70. Dit nummer is op werkdagen bereikbaar van 08.30 tot 17.30 uur. Buiten kantoortijden is ARAG alleen voor dringende noodgevallen bereikbaar en word je doorverbonden naar de alarmcentrale van ARAG.