Het overlijden van een naaste kan een emotionele gebeurtenis zijn. Daarnaast moeten nabestaanden en erfgenamen veel regelen. We helpen je graag de bankzaken van de overledene met zorg en aandacht af te handelen.
Je kunt het overlijden online aan ons doorgeven. Je krijgt daarna een bevestigingsmail.
Nadat je een overlijden bij ons hebt gemeld, laten we je weten welke documenten we nodig hebben om de nalatenschap af te handelen.
Het is belangrijk dat je het overlijden ook meldt aan andere instanties, zoals de gemeente, de verzekeraars en de verschillende social media.
Na een melding van overlijden blokkeren we alle (toegang tot) bankzaken van degene die is overleden. Het is nog wel mogelijk om geld te storten op de rekeningen. Lees wat er gebeurt met de hypotheek, leningen, verzekeringen en andere bankzaken van de overledene.
Je laat aan de Kamer van Koophandel weten dat de eigenaar is overleden. Als je hebt besloten of de onderneming wordt gestopt, verkocht of overgenomen, dan geef je dit ook aan de Kamer van Koophandel door.
Is de overledene (mede)bestuurder van een onderneming? Dan passen we de bevoegdheden voor de onderneming aan in onze administratie. Hoe we het aanpassen, hangt af van de rechtsvorm en de gemaakte afspraken met mogelijk andere bestuurders. Als je de overlijdensmelding online doorgeeft, nemen we contact met je op voor de vervolgstappen.
Facturen die op naam staan van de overledene kunnen we waarschijnlijk betalen van de rekening van de overledene. Als er genoeg saldo is, kunnen we het bedrag overboeken. Is er onvoldoende saldo? Dan nemen we contact met je op.
Als notaris kun je een overlijden melden via een meldingsformulier. De Notaris Nabestaandendesk helpt je met het afhandelen van alle financiële zaken na een overlijden en is je eerste aanspreekpunt bij ABN AMRO.