“We doen altijd ons best het gesprek zo persoonlijk mogelijk te maken. Sinds de pandemie houden wij onze klantgesprekken voornamelijk via Beeldbankieren. We zijn daar samen met onze klanten wat zoekende in geweest, afhankelijk van de techniek, maar dat lukt heel goed nu.
In het gesprek vertel ik onder andere wat mijn rol voor de klant kan zijn als die ervoor kiest zijn of haar vermogen in beheer te geven. We toetsen of Vermogensbeheer überhaupt passend is, op basis van financiële positie, beleggingsdoelstelling, de beleggingshorizon, dat is dus de termijn die daarvoor gepland staat, maar vooral ook de risicohouding.
Ik sta ook stil bij de risico’s. Ik maak het niet mooier dan het is, doe geen toezeggingen en ik zoom in op het risico op de korte termijn. Beleggen is een geaccepteerd risico, maar daar is de klant zich niet altijd van bewust, aangezien ze gaan beleggen met winst als doel.
Ik wil dan ook weten hoe de klant zou reageren als het risico op de korte termijn zich een jaar later heeft voorgedaan. Ik probeer dat tastbaar te maken. We zitten hier over een jaar weer, de resultaten kunnen negatief zijn, hoe voelt dat dan voor de klant?
Het advies bestaat niet alleen uit welk profiel bij een klant past, het advies begint met: is het verstandig om je geld te laten beleggen, ben je je ervan bewust wat de risico’s zijn? Want beleggen brengt risico’s met zich mee. Je kunt (een deel van) je inleg verliezen.”